Innowacja z języka polskiego - "Lekturowy zawrót głowy" [2021/2022]
Innowacja pedagogiczna „Lekturowy zawrót głowy” realizowana była w bieżącym roku szkolnym w klasach VII A i VII C. Prowadzone działania w większości były realizowane sukcesywnie na lekcjach języka polskiego, częściowo niektóre zadania wymagały od uczniów zaangażowania pozalekcyjnego.
Głównym celem innowacji było kształcenie kompetencji czytania i pisania, a w szczególności umiejętności formułowania własnych argumentów w mowie i piśmie w przekonujący sposób odpowiednio do kontekstu z wykorzystaniem lektur szkolnych.
Innowacja zachęcała i motywowała uczniów do rozwijania umiejętności krytycznego myślenia, formułowania opinii a wszystko to mocno oparte o wiedzę z zakresu treści lektur. Każdy uczeń miał okazję spojrzeć na lekturę w sposób nowy, bardziej kreatywny niż tradycyjna praca z tekstem, co przysłużyło się powtórzeniu i utrwaleniu treści lektur oraz wpływało na promocję czytelnictwa.
Założone cele realizowane były poprzez szereg zadań, które wymagały kreatywności, samodzielnego docierania do informacji, zaangażowania w pracę twórczą, rozumienia sensu poznawanych tekstów, umiejętności formułowania argumentów- przedstawiania swojego stanowiska, przekonywania do swoich racji. Dodatkowo uczniowie ćwiczyli umiejętność współpracy z grupą a także rozwijali umiejętność samodzielnej prezentacji wyników swojej pracy.
Innowacja objęła następujące działania i zadania:
- Prowadzenie lekturownika- dodatkowego zeszytu, w którym każdy miał możliwość w indywidualny sposób przedstawić najistotniejsze motywy, zagadnienia, wątki z poznanych lektur.
- Tworzenie plakatu z wykorzystaniem symboliki.
- Rozwiązywanie interaktywnych zadań typu literacki escape room.
- Ćwiczenie formułowania krótkich wypowiedzi argumentacyjnych – ustnych i pisemnych.
- Stworzenie kolażu „Prasa donosi” – praca , w czasie której uczniowie wykorzystując materiał prasowy, tworzyli nowe, lekturowe gazety.
- Napisanie pracy „Gdybalnik” – czyli tekstów, w których przedstawiają swoje wersje hipotezy „Co by było gdyby?” np., co by było, gdyby akcja „Balladyny” przeniosła się do współczesnych czasów?
- Wykonywanie zdjęć- ilustracji do książek.
- Przygotowanie prezentacji reklamującej wybraną lekturę.
Realizując powyższe zadania uczniowie wykazywali się pomysłowością i innowacyjnym myśleniem. Potrafili niejednokrotnie pozytywnie zaskoczyć, prezentując na forum klasy efekty swojej pracy. Kształcąc w ten sposób umiejętność retoryki, argumentacji i autoprezentacji.
Uczniowie bardzo chętnie włączali się we wszystkie zadania, proponowali własne rozwiązania, twórczo rozwiązywali pojawiające się problemy, uczyli się przekładu intersemiotycznego, współpracowali ze sobą. Na podstawie efektów przeprowadzonych działań stwierdzam, że zaplanowane cele innowacji zostały osiągnięte.