Innowacja z języka polskiego - "Za kulisami" [2021/2022]
Innowacja „Za kulisami” realizowana była w bieżącym roku szkolnym na zajęciach koła polonistycznego w klasie VIII A. Jej głównym celem był wszechstronny rozwój ucznia poprzez edukację teatralną.
Innowacja pogłębiała wiedzę uczniów z zakresu historii teatru. Pokazywała etapy procesu powstawania sztuki teatralnej w teorii i praktyce. Uczniowie mieli możliwość rozbudzania swojej wrażliwości teatralnej. W trakcie prowadzonych działań duży nacisk był położony na pogłębianie zainteresowań uczniów, rozwijanie ich zdolności i artystycznych predyspozycji. Realizowane zadania były tak zaplanowane, by stworzyć możliwość indywidualnego rozwoju, ale także, by uczyć się, szczególnie istotnej w działaniach teatralnych, odpowiedzialności za grupę i tego, że, jedynie dobra praca zespołowa przynosi wymierny efekt w czasie występu. Uczniowie uczyli się również, że każde wsparcie jest istotne w kontekście większego artystycznego przedsięwzięcia.
Pracowaliśmy nad szeroko pojętym warsztatem aktorskim prowadząc zadania usprawniające dykcję, ucząc się interpretacji tekstu, czy wykonując ćwiczenia aktorskie.
Uczniowie dowiadywali się, jak istotna w teatrze jest charakteryzacja. Mogli się o tym przekonać w czasie ćwiczeń praktycznych poprzedzonych częścią teoretyczną.
Ciekawym doświadczeniem było zadanie związane z nagrywaniem teatru cieni. Był to całkowicie samodzielny wytwór pracy uczniów. Od głównego pomysłu, poprzez pisanie scenariusza, wycinanie postaci i elementów scenograficznych, nagrywanie i montaż. W ten sposób powstał filmik pt. „Droga na szczyt” na podstawie treści „Balladyny”. W trakcie realizacji tego projektu uczniowie mogli się przekonać, że pozornie łatwe zadanie – uzyskanie wizualnego efektu cieni- w praktyce wymaga pokonania i rozwiązania wielu technicznych kwestii.
Największym przedsięwzięciem realizowanym w ramach innowacji był występ artystyczny. W założeniach miało to być przedstawienie z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Niestety, ze względu na obostrzenia, wynikające z sytuacji pandemicznej, nie udało się zrealizować tego zadania. Okazja pojawiła się w późniejszym czasie- okres Wielkiego Postu i działania wojenne w Ukrainie zainicjowały występ, który w kwietniu odbył się w Kościele parafialnym w Jemielnicy dla lokalnej społeczności. Występ miał charakter montażu słowno- muzycznego i był głosem młodzieży w istotnej sprawie. Uczniowie nie byli tylko odtwórcami, ale przede wszystkim czynnymi współtwórcami występu. Wspólnie opracowywaliśmy koncepcję całości, tworzyliśmy scenariusz i oprawę muzyczną. Uczniowie pracowali przy budowie scenografii. Zaangażowanie uczniów zasługuje na uznanie, a postawa grupy na pochwałę, bo aby występ mógł się odbyć, pracowali nie tylko na zajęciach koła, ale w dużym stopniu w swoim wolnym czasie. Uzyskany efekt i pochlebne opinie widzów świadczą o dobrze wykonanym zadaniu.
Podsumowując, założone cele innowacji zostały zrealizowane. Uczniowie utworzyli zgraną, odpowiedzialną grupę, otwartą na działania artystyczne. Przekonali się, że sztuka teatralna to wymagająca i trudna dziedzina, ale zaangażowanie potrafi przynieść wiele satysfakcji; sprawia, że uczniowie, poznając teatr „od kulis” doceniają wkład pracy w efekt, który widz widzi na scenie.