Sprawozdanie z innowacji - "Czytanie jest cool" [2021/2022]
„Nikt nie rodzi się czytelnikiem,
czytelnika trzeba wychować...”
SPRAWOZDANIE
Z REALIZACJI
INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Z JĘZYKA POLSKIEGO
„CZYTANIE JEST COOL”
W ROKU SZKOLNYM 2021/2022
Autor i realizacja:
Joanna Wydmuch
nauczyciel języka polskiego
w PSP w Jemielnicy
Data sporządzenia sprawozdania: 24.06.2022
Osoba przygotowująca i wdrażająca sprawozdanie: Joanna Wydmuch, autorka innowacji.
Zakres innowacji:
Innowacja realizowana była przez cały rok szkolny 2021/2022. Odbiorcami innowacji byli uczniowie klas: IVA, VA, VB, VIIB. Działania prowadzono w ramach lekcji języka polskiego oraz podczas zajęć pozalekcyjnych.
Głównym założeniem było zachęcenie dzieci do czytania książek poprzez aktywną działalność edukacyjną.
Osiągnięte cele:
- kształtowanie nawyków czytelniczych;
- wyrabianie szacunku do literatury;
- kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
- wprowadzenie dzieci w świat literatury;
- ukazanie uczniom właściwego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych;
- przygotowanie dzieci do późniejszego, samodzielnego wyboru książek;
- nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy;
- budzenie zaciekawienia książką przez zabawy literackie i plastyczne;
- rozumienie poleceń i rozwiązywanie zadań zgodnie z instrukcją; integrowanie grupy poprzez wspólną naukę, pracę, zabawę;
- zaktywizowanie ucznia i nakłonienie go do pracy twórczej, która zachęca do czytania;
- sięganie do różnych źródeł informacji technologii informacyjnej, w tym korzystanie z biblioteki szkolnej;
- rozwijanie uzdolnień artystycznych uczniów; rozwijanie wiary we własne możliwości;
- stwarzanie możliwości dzielenia się swoimi umiejętnościami z innymi;
- rozwijanie wrażliwości na różne formy ludzkiej działalności sferze kultury obejmującej przekaz literacki, plastyczny, muzyczny
- propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych;
- kształtowanie nawyku czytania i korzystania z biblioteki szkolnej oraz pozaszkolnej;
Realizacja poszczególnych zadań:
- Plakaty i prezentacje multimedialne promujące wybrane teksty literackie spoza listy lektur obowiązkowych. Realizacja zadania przez uczniów klasy VII b. Prezentacja na forum klasy.
- Żywe obrazy literackie oraz projekt: Jestem bohaterem W pustyni i w puszczy. Realizacja – uczniowie klasy 5c. Zadanie polegało na wcielenie się w postać z lektur obowiązkowych – „Chłopcy z Placu Broni”, „Katarynka”, „W pustyni i w puszczy”. Oprócz stroju, postawy i rekwizytów należało opowiedzieć o danej postaci w 1os.l.poj.
- Lekturowe pudełko – realizowane przez klasę VIIb. Wykonanie pudełka zawierającego rekwizyty nawiązujące do treści lektury uzupełniającej „Oskar i pani Róża” E.E. Schmitta. Prezentacja wykonania podczas lekcji. Uzasadnienie wyboru odpowiednich rekwizytów. Doskonalenie argumentacji.
- Lekturowe lapbooki – realizacja w klasach VA, VC. Zapoznanie uczniów z nową formą pracy z lekturą. Zadanie ma na celu utrwalanie znajomości treści tekstów oraz kreatywne zaprezentowanie książek.
- Lekturowy escaperoom – zajęcia przeprowadzone w klasach VA, VC, VIIB. Zadanie polegające na odnalezieniu ukrytych w klasie zagadek dotyczących tekstów literackich omawianych podczas zajęć języka polskiego. Zadania należało znaleźć w sali lekcyjnej z pomocą przygotowanych zagadek dotyczących lokalizacji – to ćwiczenie kształtuje czytanie ze zrozumieniem. Lekcje uczyły także współpracy oraz sprawdzały i utrwalały znajomość tekstów literackich.
- Spotkanie z pisarką – lekcja otwarta przeprowadzona w klasie 4a dla rodziców i nauczycieli. Pierwszym etapem było czytanie książki „Sklep z babciami” Dominiki Gałki, następnie omówienie treści, przygotowanie zaproszeń na spotkanie, przygotowanie pytań do autorki, przeprowadzenie zajęć z wykorzystaniem ćwiczeń multimedialnych, sprawdzenie znajomości treści z wykorzystaniem PUDEŁKA TREŚCI.
- Czytanie pod chmurką oraz Czytanie na zawołanie – dwa zadania zostały połączone w jedno działanie w klasie IVA oraz klasie VC. Zajęcia zorganizowane na terenie podwórka szkolnego z wykorzystaniem tekstu „Dynastia Miziołków”. Poszczególni uczniowie czytali głośno tekst lektury dodatkowej na ustalony sygnał. Zadanie kształciło kilka umiejętności – technikę czytania, koncentrację oraz czytanie ze zrozumieniem.
- Przyłapani na czytaniu oraz Czytanie dodaje skrzydeł – realizacja zadania w klasach VA i VC. „Przyłapani na czytaniu” – uczniowie wybierali dla siebie wybrane książki z listy lektur lub z tekstów uzupełniających. Uczniowie zostali podzieleni na grupy. Jedna z osób przy pomocy telefonu musiała wykonać zdjęcia pozostałym członkom, którzy z książką siadali w różnych miejscach i czytali wybrany tekst. Efektem miało być ciekawe zdjęcie ilustrujące – przyłapaną na czytaniu osobę. Czytanie dodaje skrzydeł – to ostatni etap innowacji. Przygotowanie gazetki z motywem książki. Uczniowie stając na jej tle oddawali wizualnie hasło działania – kartki książki tworzyły za plecami uczniów skrzydła. Metaforycznie oddano znaczenie zapisanych na tablicy słów.
Dodatkowe działania innowacyjne nieujęte w planie działań innowacji pedagogicznej:
- Tworzenie czerwonego krzesła – podsumowanie pracy z lekturą „Magiczne drzewo. Czerwone krzesło”; przyklejanie do mebla życzeń uczniów. Realizacja w klasie IVA.
- Moja ilustracja do książki – „Cudowna podróż”. Realizacja w klasie IVA.
- Tworzenie własnoręcznych zakładek do książek – realizacja w klasach IVA, VA, VC, VIIB.
- Włączenie się do akcji „Jak nie czytam , jak czytam” Szkolnego Koła Kaligraficznego poprzez zapis cytatów promujących czytanie i przygotowanie z nich gazetki na I piętrze.
- Tworzenie nowej formy notatki z treści typu Sketchnoting – realizacja w klasie VA.
Ewaluacja:
Ewaluacji dokonano na podstawie prowadzonych obserwacji, rozmów z uczniami oraz przeprowadzonej w klasach ankiety.
Wyciągając wnioski z przeprowadzonej ewaluacji, stwierdzam, że innowacja pedagogiczna „Czytanie jest cool”- zakończyła się sukcesem. Wszystkie założenia zostały zrealizowane, a cele osiągnięte. Główny cel – promocja czytelnictwa oraz nowatorska analiza treści - został zrealizowany.
Forma prezentacji:
Z przeprowadzonych działań sporządzono sprawozdanie oraz prezentację multimedialną przedstawione na zebraniu Rady Pedagogicznej w dniu 29.06.2022r. oraz umieszczone na profilu FB szkoły. Dzięki temu zaangażowałam się także promocję szkoły w środowisku lokalnym. Dodatkowo o realizowanych w szkole innowacjach został zamieszczony artykuł w lokalnej prasie.