×

Sprawozdanie z innowacji - "Czytanie jest cool" [2021/2022]

 

Nikt nie rodzi się czytelnikiem,

czytelnika trzeba wychować...”

 

SPRAWOZDANIE

Z REALIZACJI

INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

Z JĘZYKA POLSKIEGO

„CZYTANIE JEST COOL”

W ROKU SZKOLNYM 2021/2022

 

 

Autor i realizacja:

Joanna Wydmuch

nauczyciel języka polskiego

w PSP w Jemielnicy

 

 

Data sporządzenia sprawozdania: 24.06.2022

Osoba przygotowująca i wdrażająca sprawozdanie: Joanna Wydmuch, autorka innowacji.

Zakres innowacji:

Innowacja realizowana była przez cały rok szkolny 2021/2022. Odbiorcami innowacji byli uczniowie klas: IVA, VA, VB, VIIB. Działania prowadzono w ramach lekcji języka polskiego oraz podczas zajęć pozalekcyjnych.

Głównym założeniem było zachęcenie dzieci do czytania książek poprzez aktywną działalność edukacyjną.

Osiągnięte cele:

  • kształtowanie nawyków czytelniczych;
  • wyrabianie szacunku do literatury;
  • kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
  • wprowadzenie dzieci w świat literatury;
  • ukazanie uczniom właściwego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych;
  • przygotowanie dzieci do późniejszego, samodzielnego wyboru książek;
  • nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy;
  • budzenie zaciekawienia książką przez zabawy literackie i plastyczne;
  • rozumienie poleceń i rozwiązywanie zadań zgodnie z instrukcją; integrowanie grupy poprzez wspólną naukę, pracę, zabawę;
  • zaktywizowanie ucznia i nakłonienie  go do pracy twórczej, która zachęca do czytania;
  • sięganie do różnych źródeł informacji technologii informacyjnej, w tym korzystanie z biblioteki szkolnej;
  • rozwijanie uzdolnień artystycznych uczniów; rozwijanie wiary we własne możliwości;
  • stwarzanie możliwości dzielenia się swoimi umiejętnościami z innymi;
  • rozwijanie wrażliwości na różne formy ludzkiej działalności sferze kultury obejmującej przekaz literacki, plastyczny, muzyczny
  • propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych;
  • kształtowanie nawyku czytania i korzystania z biblioteki szkolnej oraz pozaszkolnej;

 

Realizacja poszczególnych zadań:

  1. Plakaty i prezentacje multimedialne promujące wybrane teksty literackie spoza listy lektur obowiązkowych. Realizacja zadania przez uczniów klasy VII b. Prezentacja na forum klasy.
  2. Żywe obrazy literackie oraz projekt: Jestem bohaterem W pustyni i w puszczy. Realizacja – uczniowie klasy 5c. Zadanie polegało na wcielenie się w postać z lektur obowiązkowych – „Chłopcy z Placu Broni”, „Katarynka”, „W pustyni i w puszczy”. Oprócz stroju, postawy i rekwizytów należało opowiedzieć o danej postaci w 1os.l.poj.
  3. Lekturowe pudełko – realizowane przez klasę VIIb. Wykonanie pudełka zawierającego rekwizyty nawiązujące do treści lektury uzupełniającej „Oskar i pani Róża” E.E. Schmitta. Prezentacja wykonania podczas lekcji. Uzasadnienie wyboru odpowiednich rekwizytów. Doskonalenie argumentacji.
  4. Lekturowe lapbooki – realizacja w klasach VA, VC. Zapoznanie uczniów z nową formą pracy z lekturą. Zadanie ma na celu utrwalanie znajomości treści tekstów oraz kreatywne zaprezentowanie książek.
  5. Lekturowy escaperoom – zajęcia przeprowadzone w klasach VA, VC, VIIB. Zadanie polegające na odnalezieniu ukrytych w klasie zagadek dotyczących tekstów literackich omawianych podczas zajęć języka polskiego. Zadania należało znaleźć w sali lekcyjnej z pomocą przygotowanych zagadek dotyczących lokalizacji – to ćwiczenie kształtuje czytanie ze zrozumieniem. Lekcje uczyły także współpracy oraz sprawdzały i utrwalały znajomość tekstów literackich.
  6. Spotkanie z pisarką – lekcja otwarta przeprowadzona w klasie 4a dla rodziców i nauczycieli. Pierwszym etapem było czytanie książki „Sklep z babciami” Dominiki Gałki, następnie omówienie treści, przygotowanie zaproszeń na spotkanie, przygotowanie pytań do autorki, przeprowadzenie zajęć z wykorzystaniem ćwiczeń multimedialnych, sprawdzenie znajomości treści z wykorzystaniem PUDEŁKA TREŚCI.
  7. Czytanie pod chmurką oraz Czytanie na zawołanie – dwa zadania zostały połączone w jedno działanie w klasie IVA oraz klasie VC. Zajęcia zorganizowane na terenie podwórka szkolnego z wykorzystaniem tekstu „Dynastia Miziołków”. Poszczególni uczniowie czytali głośno tekst lektury dodatkowej na ustalony sygnał. Zadanie kształciło kilka umiejętności – technikę czytania, koncentrację oraz czytanie ze zrozumieniem.
  8. Przyłapani na czytaniu oraz Czytanie dodaje skrzydeł – realizacja zadania w klasach VA i VC. „Przyłapani na czytaniu” – uczniowie wybierali dla siebie wybrane książki z listy lektur lub z tekstów uzupełniających. Uczniowie zostali podzieleni na grupy. Jedna z osób przy pomocy telefonu musiała wykonać zdjęcia pozostałym członkom, którzy z książką siadali w różnych miejscach i czytali wybrany tekst. Efektem miało być ciekawe zdjęcie ilustrujące – przyłapaną na czytaniu osobę. Czytanie dodaje skrzydeł – to ostatni etap innowacji. Przygotowanie gazetki z motywem książki. Uczniowie stając na jej tle oddawali wizualnie hasło działania – kartki książki tworzyły za plecami uczniów skrzydła. Metaforycznie oddano znaczenie zapisanych na tablicy słów.

 

 

Dodatkowe działania innowacyjne nieujęte w planie działań innowacji pedagogicznej:

  • Tworzenie czerwonego krzesła – podsumowanie pracy z lekturą „Magiczne drzewo. Czerwone krzesło”; przyklejanie do mebla życzeń uczniów. Realizacja w klasie IVA.
  • Moja ilustracja do książki – „Cudowna podróż”. Realizacja  w klasie IVA.
  • Tworzenie własnoręcznych zakładek do książek – realizacja w klasach IVA, VA, VC, VIIB.
  • Włączenie się do akcji „Jak nie czytam , jak czytam” Szkolnego Koła Kaligraficznego poprzez zapis cytatów promujących czytanie i przygotowanie z nich gazetki na I piętrze.
  • Tworzenie nowej formy notatki z treści typu Sketchnoting – realizacja w klasie VA.

Ewaluacja:

Ewaluacji dokonano na podstawie prowadzonych obserwacji, rozmów z uczniami oraz przeprowadzonej w klasach ankiety.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonej ewaluacji, stwierdzam, że innowacja pedagogiczna „Czytanie jest cool”- zakończyła się sukcesem. Wszystkie założenia zostały zrealizowane, a cele osiągnięte. Główny cel – promocja czytelnictwa oraz nowatorska analiza treści - został zrealizowany.

 

Forma prezentacji: 

Z przeprowadzonych działań sporządzono sprawozdanie oraz prezentację multimedialną przedstawione na zebraniu Rady Pedagogicznej w dniu 29.06.2022r. oraz umieszczone na profilu FB szkoły. Dzięki temu zaangażowałam się także promocję szkoły w środowisku lokalnym. Dodatkowo o realizowanych w szkole innowacjach został zamieszczony artykuł w lokalnej prasie.

 

 

Podziel się na Facebooku