Sprawozdanie z innowacji - "Chemia w żywieniu" [2021/2022]
Jemielnica, 27.06.2022 r.
Sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej „Chemia w żywieniu”
realizowana w roku szkolnym 2021/2022
Niniejsza innowacja miała zachęcać uczniów do poszerzania wiedzy na temat zdrowego odżywiania oraz jakie dodatki są dodawane do żywności.
Program innowacji realizowany był w roku szkolnym 2021/2022 głównie na zajęciach koła chemicznego z uczniami klasy 7b. Zakładane cele programu zostały osiągnięte.
Uczniowie podczas zajęć pod kontrolą nauczyciela samodzielnie przyrządzili:
- racuszki, które były przyrządzone z dodatkami tzn.: proszek do pieczenia, soda oczyszczona, drożdże oraz placuszki bez dodatków spulchniaczy – akcja ta nazwana została „Masz babo placek”;
- vegeżelki, które zostały zrobione z soku owocowego z dodatkiem agaru.
Oprócz kulinarnych eksperymentów uczniowie przeprowadzili doświadczenia chemiczne: 2
- wykrywania białka w produktach spożywczych,
- wykrywanie skrobi w różnych produktach,
- wykrywanie tłuszczu i cukrów.
Za pomocą aplikacji „Zdrowe zakupy” uczniowie odkryli skład spożywczy w ulubionych przekąskach, dzięki temu nauczyli się jakie są zdrowe zamienniki ich ulubionych przekąsek.
W ramach pracy w grupie uczniowie koła chemicznego oraz uczniowie klasy 8c przygotowali następujące gazetki informacyjne na temat zdrowego odżywiania:
- Dodatki „E” czy dzisiejsza żywność to sama chemia?
- Jaki jest rynek Eko w ramach tej akcji uczennice założyły klasową szklarnię.
- Procesy chemiczne w technologii żywności produkcja żywności.
Przygotowali także prezentacje na temat zdrowego odżywiania:
- Sprawdź, co jesz!
- Żyjemy zdrowo, żyjemy dłużej!
W ramach projektu „H2O dla Bio” uczniowie brali udział w warsztatach kulinarnych w czasie, których przygotowywali zdrowe przekąski pod okiem doświadczonego kucharza.
Zróżnicowanie metod i form pracy przyczyniło się do uatrakcyjnienia zajęć i zmotywowania uczniów do intensywnej pracy. Uczniowie aktywnie i z zaangażowaniem uczestniczyli w zajęciach.
Na podstawie przeprowadzonej ewaluacji (rozmów z uczniami, aktywność i frekwencja) można wywnioskować, że założenia i cele innowacji zostały zrealizowane.
Mocne strony innowacji: różnorodne i ciekawe metody pracy z uczniem, duże zaangażowanie uczniów, świadomość, systematyczność działań.
Słabe strony: nie wszyscy uczniowie mogli jednakowo zaangażować się w realizację innowacji, ponieważ wynikało to z wymaganej ilości uczniów na zajęciach dodatkowych.
W roku szkolnym 2022/2023 innowacja na prośbę uczniów kółka może być kontynuowana, ponieważ uczennice chcę przeprowadzić akcję „Zdrowe II śniadanie”.
Opracowała: Irma Kubica-Gabrysch